12/9/16

Què ha d’enfortir i dignificar una llei d’Educació


by Pep Barceló 

L'anunci d'una reforma de la legislació educativa.

Un pacte o reforma per a l'Educació és, en definitiva, un acord que es produeix en la societat i que inclou els màxims o els mínims que vol cada signant. Si el pacte és de molts agents, i s’assegura el consens, haurà acceptació social i, amb prou seguretat, no haurà contestació o desacatament.

Un acord com aquest ens indicarà quina llei regirà el món educatiu en el futur immediat, com va passar a Catalunya amb el Pacte Nacional per l’Educació (20 de març del 2006) que ens va indicar com seria la LEC (10 de juliol del 2009).

El que és curiós, del cas que ens ocupa, és que de moment només ho està promovent una part de l’arc parlamentari i no es pot excloure el conjunt de la comunitat educativa i la resta de formacions si es vol un gran consens social malgrat es compti amb el recolzament de tertulians o d"especialistes" o d’organitzacions que s’autoanomenen socials; esperem que s'obri el debat a la societat

De moment el que si podem dir és que la societat ja fa temps que s'està prenent posició sobre l'educació i l'ensenyament a l'Estat espanyol com ho demostra el document “Bases d'un Acord social i polític per a una llei educativa” que va ser discutit i elaborat des d'octubre del 2014 fins a novembre del 2016[1] per col·lectius socials, associacions de pares i mares, sindicats d'estudiants, partits polítics i sindicats de docents. En qualsevol cas, el més important és saber quin rumb prendrà aquesta reforma que s'anuncia ara.

Un rumb predeterminat en la legislació educativa.

Certament es poden veure coincidències legislatives en les darreres lleis estatals com també en les lleis autonòmiques: LOE, LOMCE, i com exemple de les autonòmiques la LEC catalana, donen a entendre un rumb predeterminat.

Pas a pas, cada llei aprovada ha avançat en una mateixa direcció, alguna tímidament d’altres agosarament. Però, quins han estat els grans trets, les grans reformes estructurals, els grans rumbs que s’ha donat a l’Ensenyament?.

Es poden enunciar alguns d’aquets trets, reformes o rumbs si bé els articles que es mencionaran no són el conjunt exhaustiu, són només una selecció i, en certs casos, cal tenir en compte conceptes que la llei defineix per observar la seva intencionalitat o efecte (p.e. què s’entén per Sistema Educatiu):

1.     Disminuir la responsabilitat i la funció de l’Estat (LOE: en el Preàmbul i el Capítol I, sense definir-lo clarament obre el camí a les futures lleis, LEC: article 8, Títol IV Servei d’Educació de Catalunya, LOMCE: article 2).
2.     Naturalització de l’existència de la doble xarxa pública/concertada i finançament empresarial (LOE: articles 84, 116, DA 29, LEC:  Títol IV, 8, 42, 44, 171, Capítols II i III, LOMCE: articles 13, 62, 66, 69, 70, 72, 73, 76).
3.     Introducció de lèxic empresarial en l’àmbit educatiu (LOE, LEC i LOMCE, al llarg del seu redactat, coincideixen en l’ús de mots com: competència, rendiment, avaluació dels rendiments, emprenedoria, resultats, estàndards avaluatius, projecte de direccions...).
4.     Priorització d’aquella part del Currículum Educatiu que asseguri perfils professionals (LOE: Preàmbul, articles 1, 2, 5, 20, 28, 29, 30, 39, 44, 66, LEC: Preàmbul, articles 5, 21, 52, 53, 55, 57 a 61, 63, 69, 80, 97, LOMCE: Preàmbul, articles 3, 5, 12, 13, 16, 28, 19 a 22, 28, 29, 31 a 36, 96).
5.     Establiment de criteris empresarials en el funcionament del sistema educatiu (al llarg del seu redactat, coincideixen en: autonomia de centre, projectes de direcció, autoritat/gestió gerencial... LOE: Preàmbul, articles 134, 135, 10, 120, 123, LEC: articles 2, 66, Títol VII, 179, 204, 84, 90, 91, 92, 93, 102, 142 a 145,147, 99, 100, 103, 104, 114, 116, 124, 140, 160, LOMCE: Preàmbul, articles 5, 73, 78, 75, 76, 77, 81, 79).
6.     Promoció de  rànquings entre centres i entrada o manteniment d’iniciatives privades en l’àmbit educatiu (LOE: articles 81, 87, 112, 117, 122, 155, 10, 147, LEC: articles 184, 187, 190, 191, 42, 48, 50, 176, 196, 197, 199, 201, 205, DF 2, LOMCE: articles 18, 57, 77, 73, 88, 90).
7.     Centralització del  Currículum Educatiu per al seu control doctrinal/partidista (LOE: Capítol III, LEC: articles 52, 53, 56, 57 a 61, 104, 142, 158, 193, LOMCE: Preàmbul, articles 4, 32, 35, 39, 49, 15, 16, 14, 9 a 11, 18, 24 a 26).
8.     Minoració del paper de la comunitat educativa en el procés educatiu i en la gestió del centre (LOE: articles 91, 127, 129, 132, LEC: Preàmbul, articles 28, 52, 79, 65, 90, 91, 93, 97, 98, 99, 102, 104, 114, 115, 142, 143, 144, 146, 147, 139, 148, LOMCE: Preàmbul, articles 69, 72, 74, 80, 81, 84, 87, 89, 98, DA 4, DF 2, 67, 77, 62).

Quins són els aspectes positiu i negatius d’aquets trets, reformes o rumbs?.

Disminuir la responsabilitat i la funció de l’Estat. Obrir més la gestió de l’estat al conjunt de la societat és sempre lloable en tant que dissipa la possibilitat d’autoritarismes, fa la democràcia més participativa i fa que la ciutadania es responsabilitzi dels assumptes comuns. Lamentablement quan aquest “obrir més la gestió” es fa per desistiment només denota irresponsabilitat, potser intencionada, per lliurar un aspecte tant important, per al conjunt de les persones, com l’educació (Sistema educatiu) a mans de determinats sectors de la societat que, òbviament, podem incorre en mirar només pels seus interessos i no per als del conjunt de societat.

Naturalització de l’existència de la doble xarxa i finançament empresarial. L’existència de centres educatius privats/particulars ha estat una constant en la història de l’Estat espanyol, però la naturalització de l’existència de l’actual doble xarxa té un sentit molt buscat.  L’any 1985 s’aprova la LODE i en ella s’estableix, per la suposada dificultat de construir suficients centres públics enfront de la gran demanda de places escolars, que allà on no arribin els centres públics l’Estat podrà “concertar” (subvencionar amb diners públics) els centres privats que compleixin una funció social i que funcionin sota els criteris de gratuïtat i no segregació en l’admissió d’alumnes. Però l’objectiu inicial d’aquests concerts s’ha desvirtuat amb el pas del temps i, finalment, els centres concertats (excepte algunes excepcions) acaben sent centres privats que funcionen com a tals, que cobren quotes als pares i mares, que seleccionen a l’alumnat i que fan de l’educació un negoci i/o la transmissió del seu ideari. En definitiva aquesta naturalització de l’existència de la doble xarxa, feta amb molta discreció i comptant amb el suport de mitjans de comunicació/difusió, és realment finançar negocis privats amb diner públic.

Introducció de lèxic empresarial. Introduir lèxic nou pot ser un iniciativa normal i adequada quan en una temàtica o àmbit manquen mots que defineixin conceptes. Però el món de l’ensenyament ha estat sempre capaç de nombrar, de manera pròpia, tots els conceptes que han anat apareixen en el seu àmbit al llarg de la història; per aquesta raó introduir termes, o el seu sentit, d’àmbits com l’empresarial i el mercantil, és una anormalitat a no ser que es cerqui substituir els significats de mots ja existents en el món de l’ensenyament. Si el conjunt de la societat fa un ús de la terminologia, i del seu sentit, d’un àmbit fàcilment acabarà pensant com es pensa en aquest àmbit; potser es cerca que siguem “persones-empresa”.

Priorització d’aquella part del Currículum que asseguri perfils professionals. Certament hi ha etapes que requereixen tractar aspectes del món laboral com és la Formació Professional i això ha d’estar reflectit en el currículum, però en altres etapes la prioritat no ha de ser aquesta perquè la formació humana, social i cultural és imprescindible per l’edat de l’alumnat (educació obligatòria) i no pot ser disminuïda ni en el temps que se li dediqui ni en l’activitat educativa que es realitzi. A més de futurs professionals a l’Ensenyament li correspon prepara, en el que li pertoca, la futura ciutadania.

Establiment de criteris empresarials en el funcionament del sistema educatiu. Quan s’introdueixen criteris diferents als que existien es dóna a entendre que els que havia no eren els més adequats, ara bé, s’ha analitzat per què no ho eren?, es complia per part de l’Administració la seva responsabilitat i seguiment del funcionament del sistema?, els centres (claustre, Consell Escolar...) no han respost millorant el nivell de l’alumnat, en totes les seves facetes?, els criteris empresarials (projectes de direcció, autoritat/gestió gerencial...) han demostrat millorar el nivell de l’alumnat en totes les seves facetes?. No estarem tornant a que  el conjunt de la societat ha de funcionar amb determinats criteris per acabar pensant com es pensa en l’àmbit d’on sorgeix aquests criteris. Potser es cerca, de nou, que siguem “persones-empresa” i “Administració-empresa”.

Promoció de  rànquings entre centres i de l’entrada o manteniment d’iniciatives privades en l’àmbit educatiu. Estimular  i recolzar els centres educatius perquè compleixin amb la seva missió és bo i és part de la responsabilitat que té una bona l’Administració que vetlla pel conjunt de la ciutadania. Ara bé, és la “competència” l’eina adequada per estimular i recolzar? o, és l’eina típica del domini mercantilista?. En el domini mercantilista un dels efectes de la competència és que un cauen i uns altres pugen; pot una societat permetre que això passi en el terrenys educatiu?, aquesta política és la d’un bon govern per al conjunt de la ciutadania?. Els rànquings públics o encoberts, només produeixen segregació en l’àmbit educatiu i al final, i en definitiva, resulta que els rànquings només acaben servint per subvencionar empreses privades amb els diners públics.

Centralització del  Currículum Educatiu. Sigui quina sigui l’organització d’un Estat, més o menys federal, està bé una prudent centralització del currículum per assegurar una certa homogeneïtat i qualitat, i, perquè no hagin diferències que desigualin els territoris. Però en una societat democràtica no és de rebut monopolitzar el sistema educatiu amb un control doctrinal/partidista d’un sol color perquè soscava l’essència de la pròpia democràcia; la pluralitat i les diferents sensibilitats són inherents a tota societat democràtica. D’igual manera en un Estat democràtic el sistema educatiu ha de recollir les peculiaritats dels territoris perquè aquests mantinguin la seva idiosincràsia; la suma de les idiosincràsies són les que han donant la forma i les característiques del propi Estat, eliminar-les és estimular la desafecció de sectors socials o de territoris.

Minoració del paper de la comunitat educativa. Si com s’anuncia per tertulians, experts, professionals i l’Administració educativa l’alumnat “és el centre” no podem obviar que el seu procés educatiu es produeix en el centre educatiu, en allò que li pertoca. L’acció del professorat, inclosa la gestió del centre, i de la resta de la comunitat educativa és fonamental i cal mimar-la perquè són els agents que actuen directament sobre l’alumnat. Minorar el seu paper i la seva importància pot significar abandonar l’alumnat en un procés educatiu incomplert o  esbiaixat que deixi de costat la formació integral de la persona.

Pactes i reformes: perills segons la intencionalitat.

El precedent a Catalunya del PNE que va introduir el concepte de “Servei públic educatiu”, que va naturalitzar les dues xarxes i el finançament del negoci privat, que va apuntar “l’estatut de la funció docent, l’autonomia de centres...”, ens va indicar el que després hauria a la LEC, en el seu desenvolupament i en la política educativa que posteriorment es duria a terme. Per aquesta raó serà important percebre la intencionalitat de la direcció en la qual apunti el Pacte.

Quins són els perills?.

No comptar amb els interessats i deixar-ho tot com està. Si és presenta aquest pacte com un gran consens social sense la participació real del conjunt de la comunitat educativa correm el risc de seguir repetint el que ha succeït durant els darrers anys: en cada canvi polític de govern una nova legislació sobre l’educació. Així mateix, si el pacte és per “blanquejar” la legislació, fonamentalment la LOMCE (treure aspectes “sorollosos” per a alguns, però mantenint l'essencial d'aquesta llei), no estarem donant l’ensenyament de qualitat que mereix el conjunt de la ciutadania.

Promoure una educació minsa o sectària. El pacte ens dirà per a on anirà la nova legislació educativa i la legislació educativa ens indica la política educativa que s’aplica per al futur del país. Centralitzar l’aplicació del currículum educatiu en un sol aspecte d’aquest de manera doctrinal o partidista es corre el risc de seguir les corrents purament mercantilistes i productivistes que es volen imposar a Europa les quals volem que l’educació es centri en l’adquisició de “competències” que s'han d'ajustar a les necessitats canviants del món econòmic i del mercat laboral. Segons aquesta concepció l'educació és simplement una peça més del sistema productiu i el seu únic objectiu és l'ocupabilitat[2]. L’ensenyament és més que preparar mà d’obra per al mercat laboral, es tracta, també,  de preparar l’alumnat perquè siguin persones amb valors, individuals i col·lectius, que puguin tenir aspiracions personals i que puguin exercir com a ciutadans i ciutadanes.

Confondre la part pel tot. Si només es pretén modificat una part del sistema, per exemple el professorat, correm el perill d’arrossegar tot allò que no està funcionant perquè la gestió o els canvis que s’han imposat no han millorat l’educació. Com diu Jaume Carbonell en un article periodístic[3] “Un dels problemes més greus de les reformes d’ensenyament -mal anomenades educatives- de la democràcia és que no han anat acompanyades d’una proposta de canvi en la professió docent. Ara, en canvi, sembla que es vol fer al revés. És una obvietat afirmar que els mestres són una peça clau per garantir la qualitat de l’ensenyament. Però no la única..”. Caldrà veure quins canvis sistèmics aborda el pacte i com ho fa.

Gestionar el sistema educatiu com una empresa. En els darrers temps es promou des de l’Administració Educativa que el propi sistema vagi canviant cap a una gestió aparentment descentralitzada amb la introducció de la jerarquia, el gerencialisme, els resultats, el funcionament per individualitats, els premis i càstigs, etc., en sectors o àmbits diversos.( el Projecte Educatiu de Centre es responsabilitat del director; e professorat seleccionat pel director; la gestió jeràrquica en el funcionament del centre; els Consells Escolars de Centre passen a ser òrgans de participació...). El desistiment de la responsabilitat i funció de l’Estat suposa no emparar al conjunt de la població si el sistema educatiu es controlat per sector amb mentalitat corporativa que només vetllaran pels seus interessos. S’intueixen futures iniciatives com la que permet la Disposició Addicional vint-i-cinquena de la LEC quan parla de la gestió del conjunt de centres públics de la Generalitat: “... la creació de l’instrument adequat per a aconseguir la màxima eficiència en la gestió del conjunt de centres públics...”. És a dir, externalització/privatització de la gestió i direcció del sistema educatiu que canviï immediata i radicalment el seu funcionament. Igualment el manteniment de la doble xarxa (pública i concertada) és el manteniment de la competència mercantil en l’àmbit educatiu i, con s’ha expressat anteriorment, la competència mercantil només condueix a la segregació (uns cauen i altres pugen). L’interrogant que sorgeix és si el funcionament empresarial i comercial és el que millorarà el sistema educatiu o si aquest funcionament és l’adequat per a un àmbit que té, i ha de tenir, un marcat caràcter social com és l’educació.

Repercussions per a la ciutadania i per al progrés del país.

No comptar amb els interessats i deixar-ho tot com està significa, per un costat, anular la participació real del conjunt de la comunitat educativa correm el risc d’una desafecció general que distància els poders de la ciutadania i aquesta perd l’interès pels assumptes col·lectius (responsabilitat, col·laboració...). Per un altre costat si tot segueix igual hi ha un estancament que frena el progrés de la societat que afecta a les persones i al futur del país.

Quan es promou un empobriment de l’educació (per minoració de continguts o per sectarisme) s’aboca a amplis sectors socials a no rebre tot el que avui pot ser formació i cultura la qual cosa pot significar la pèrdua de talents en tots els àmbits. A nivell individual no comptar amb una educació integral, i de qualitat, limita el projecte personal i el futur de les persones. Com s’ha esmentat anteriorment l’ensenyament i l’educació és més que preparar les persones per al mercat laboral, cal preparar l’alumnat perquè siguin persones amb valors, individuals i col•lectius, per al seu futur i per al futur de la societat.

Modificar o canviar aïlladament només una part del sistema (suposadament per millorar el sistema) és no enfrontar la situació adequadament per resoldre problemes o millorar funcionaments, perquè un sistema el compon un conjunt d’elements que s’interrelacionen, i condicionen, i no es pot tocar un sense tenir en compte l’afectació que pot tenir en el conjunt, En definitiva és una visió i una política mediocre o malintencionada si no té en compte el desistiment de responsabilitats de l’Estat, les repercussions negatives que pugui tenir la doble xarxa per al conjunt de la ciutadania, el efectes del nou “management” del sistema, etc. Només, com s’ha esmentat, els canvis que han tingut èxit en la nostra història, o en altres països, són aquells que han afectat positivament a la totalitat de les peces que conformen el sistema educatiu. La qualitat del sistema educatiu té una incidència total sobre els individus i sobre el futur i el progrés del país.

Voler gestionar el sistema educatiu sense malversar recursos, esforços, etc. és positiu, el problema està en voler gestionar aspectes o sectors que difícilment es poden gestionar, només, amb criteris de rendibilitat i/o guany com es fa des de la gestió empresarial. Individualment o col·lectivament el conjunt de la societat es veu afectada si es perd el sentit de justícia social que ha de prevaldre en àmbits com l’educació, la sanitat, etc.; cap sector de la població s’ha de veure marginat de drets socials.

Quines premisses no es pot obviar en qualsevol pacte o reforma de la legislació educativa.

La primera és no oblidar les característiques d’una societat democràtica perquè és el model que cal imitar i reproduir. Aquestes característiques són les que tenen a veure amb el dret a l’educació per a tothom sense cap mena de discriminació negativa; són les polítiques d’igualtat i d’equitat; són les de llibertat de consciència; són les de democratització de l’ensenyament i la participació de la comunitat educativa; són les de dotar de la inversió necessària per al sistema educatiu públic; i són les de defensa del sistema públic com a model prioritari. Els centres de titularitat pública escolaritzen a tot l’alumnat sense cap tipus d’excepció; el professorat accedeix a partir d’unes oposicions que valoren els coneixements i aptituds de forma pública i objectiva; són gratuïts per la qual cosa estan a l’abast de tothom; són plurals i diversos, i, aquesta qualitat és una de les grans riqueses d’aquests centres i una de les condicions per una bona socialització de tot l’alumnat i de l’augment dels seus resultats acadèmics.

Una reforma no pot obviar quina ciutadania volem educar i per a quina societat: si posem l’interès en el desenvolupament de totes les facetes de la persona i en els valors socials i de cooperació o si orientem l’ensenyament, exclusivament, en l’accés al mercat del treball de manera individualista i competitiva. Com diu Joan Maria Girona[4] “...Si demanem a l’alumnat que siguin capaços de treballar en equip, o en grup, que siguin crítics, que tinguin opinions pròpies, que sàpiguen i vulguin col·laborar, que aprenguin a ser solidaris, a sentir empatia envers els altres… A escoles i instituts s’hi apleguen nois i noies, es formen els futurs adults del nostre país. Les persones necessitem desenvolupar-nos plenament, cal una educació integral que tingui en compte tots els aspectes de la personalitat, emocionals, biològics, psíquics i relacionals. No s’educarà bé ni aprendrà la criatura que no tingui mínimament cobertes les necessitats vitals (menjar, habitatge, estimació); no podrà créixer qui no tingui un mínim d’equilibri emocional gràcies a l’acolliment dels adults de referència, a casa i a l’escola...”.

Per un altre costat cal no fer cas dels discursos que mantenen la suposada neutralitat ideològica de l’ensenyament i l’educació perquè ha estat demostrada la seva inexistència per experts, docents, pedagogs i pensadors. No hem d’oblidar que no ha existit neutralitat ideològica en l’escolarització al llarg del temps: fins el segle  XVIII l’educació era per al príncep, la noblesa i el clergat, pel que fa a la resta de la població, la majoria era analfabeta, només les dones tenien una atenció particular, ja que es va reconèixer la importància de la seva educació com a preservadores de la religió i la moral. Ja en el segle XIX es fa la primera llei educativa (llei Moyano de 1857), però la llei Moyano venia a consagrar un sistema educatiu establer amb reglaments anteriors que no acabaven de recollir una escolarització moderna per l’època que es vivia, Durant el segle XX els intents de modernització democràtica de la Segona República seran anul·lats pel Franquisme que donarà a l’educació un caràcter confessional i d’un patriotisme anacrònic. El darrer període de la nostra història és la Restauració democràtica on s’expandeix el sistema públic, molt deteriorat i insuficient en temps de la dictadura, cercant assolir la plena escolarització de la població, i, on l’educació es transforma en progressista i innovadora, en concordança amb els temps que vivim. L’educació és ideològica, però, òbviament, el que sí cal abandonar són els sectarismes, els fonamentalismes i els dogmatismes que sovint es volen introduir en l’ensenyament i l’educació.

Finalment, aquest pacte o reforma no pot ser només signat entre diversos grups parlamentaris. Per ser eficaç i eficient cal que el consens s’obtingui també amb les diverses organitzacions socials de l’àmbit educatiu: des dels docents i els seus sindicats fins a les AMPA i altres col·lectius del món educatiu. Massa sovint les reformes també fracassen perquè el conjunt de la comunitat educativa no és escoltat i no s’implica en el debat ni està d’acord amb les decisions de política educativa. És fonamental que aquest ampli acord social enforteixi i dignifiqui l'educació pública i estableixi unes clares vies de participació de la societat i la comunitat educativa.


[1] Foro de Sevilla, Bases d'un Acord social i polític per a una llei educativa.
[2] Nico Hirtt, La educación en la era de las competencias.
[3] Jaume Carbonell, 10 interrogants a propòsit del llibre blanc sobre la professió docent.
[4] Joan Maria Girona, El Llibre blanc no parla d’educació.