4/4/16

La qualitat en l'àmbit educatiu

by Pep Barceló

Idees genèriques, però bàsiques, sobre la qualitat

La qualitat definida en els diccionaris ens és presentada com “allò que, posseït per alguna cosa, fa que aquesta sigui tal com és” o com  “el conjunt de propietats que constitueixen la manera d’ésser d’una persona o d’una cosa”; és a dir, qualitat igual a característiques intrínseques, a la natura essencial, a la constitució íntima. La idea que conté la definició és que, en definitiva, la qualitat és la descripció del que és la persona, en el cas dels éssers humans, per la qual podem observar la seva autenticitat mitjançant el seu conjunt de propietats, característiques i conductes.

Però qualitat, com un gran nombre de mots, té trets polisèmics i ens podem trobar amb accepcions en la seva definició del tipus “superioritat en el seu gènere” i aquí s’obre una via conceptual que divergeix de l’anterior i que està recolzada en la comparació i graduació entre iguals; aquesta via enllaça amb altres conceptes com “excel·lència, excel·lent...”

Un concepte que permet interpretacions.

Quan les definicions o conceptualitzacions són construïdes amb excessiva generalització només podem observar una selecció dels trets del que es vol definir. Aquestes definicions tenen les seves fortaleses, però també les seves febleses.

La selecció de trets, suposant que siguin els més significatius, ens permet copsar el conjunt, la globalitat del que es vol definir, però les generalitzacions tenen el perill de no concretar la totalitat i obren la possibilitat de fer interpretacions. En el cas de la “qualitat” la possibilitat de fer interpretacions han donat pas a: “el conjunt de propietats que constitueixen la manera d’ésser d’una persona o d’una cosa” o a “superioritat en el seu gènere”. Dues conceptualitzacions absolutament diferents com s’ha esmentat anteriorment.

Aquestes interpretacions sobre el concepte de “qualitat” han estat possibles per la poca concreció en la definició i/o l’ús possible i no possible d’aquest mot. Podem observar com per la manca de especificar quines són les característiques que defineixen el que és una persona quan es diu “el conjunt de propietats que constitueixen la manera d’ésser d’una persona o d’una cosa” (escassa concreció) sorgeix una altra conceptualització amb susceptibles matisacions ideològiques com “superioritat en el seu gènere”.

El concepte de qualitat està present i s’utilitza en tots els contorns humans i amb totes les accepcions que s’han anat construint.

L’accepció de qualitat que es vol emprar en l’àmbit de l’educació i l’ensenyament

Qualitat educativa.

Aquest sintagma difús comporta una gran dosi d'indefinició i ambigüitat, es pretén una generalització per no fer una clara definició i que es puguin sentir-se aixoplugades diferents perspectives sobre els individus i la societat. Això si, en el discurs dominant qualitat i avaluació són conceptes que es fan anar estretament relacionats, fins al punt que ningú pot entendre l'una sense l'altra. Si es parla de qualitat és perquè implícitament o explícita s'ha de realitzar una avaluació i s’ha d’elaborar un judici sobre l'adequació de l’educació i l’ensenyament. En qualsevol cas aquesta perspectiva guanya adeptes aprofitant la psicologia humana que entén que es dóna la de qualitat quan veiem cobertes totes les nostres expectatives.

Qualitat del sistema educatiu.

La interpretació del que és la "qualitat del sistema educatiu" comporta molts desajustos en la seva aplicació pràctica. Una part dels responsables en la gestió ha arribat a entendre-la com a mera cobertura formal per exigir una reglamentació estricta i homogènia de tot el seu funcionament, mesurada exclusivament en termes de quantitat (resultats numèrics, índexs de productivitat quantitativa, nivells de magnituds burocràtiques expressades en actes , memòries, informes, reglaments, balanços, protocols, diagnòstics, etc.). Sota aquesta errònia interpretació, la qualitat s'ha manifestat amb un format mecànic i quantitatiu del resultat final amb una clara càrrega administrativa de gestió burocràtica exigida als professionals. Altres conductes o intervencions encara són més inconcretes o genèriques de manera que es fa servir com a comodí per explicar diversos conceptes o per realitzar justificacions i propostes.

Qualitat dels centres educatius.

Tres són els trets que el discurs dominant considera que determinen la qualitat dels centres educatius: la individualitat respecte al conjunt dels centres, l’optimització gerencial del seu funcionament i la singularitat del seu projecte (autonomia, jerarquització i diversitat). Es tracta, en definitiva, de buidar d’atribucions dels òrgans de participació i decisió dels centres per traspassar aquestes atribucions a una direcció unipersonal i gerencial del centre, i, d’estimular la percepció que els centres individuals governats per una direcció “potent” aconsegueixen l’excel·lència educativa del seu alumnat. En aquest entorn la direcció dirigeix el centre en els temes pedagògics (què s’ensenya i com s’ensenya), perquè és qui formula el PEC i les seves modificacions; impulsa l’avaluació, participa en l’avaluació del personal i és cap de personal; decideix sobre els llocs de treball i les seves característiques; concreta el pla anual; pot obtenir o acceptar recursos i pot contractar bens i serveis.

Qualitat del professorat.

S’entén que la competència entre el professorat incentiva la millora de la docència: la pugna és sinònim de garantia de millora a l’ensenyament. No és precís un professional que treballi de manera cooperativa sinó al dictat del cap del centre, que sigui competitiu i que accepti la discrecionalitat per accedir a un lloc de treball; un professional en un marc d’un continuo formatiu, però en la direcció que se li indiqui; un professional amb uns nous mèrits afegits a l’experiència i l’antiguitat (l’avaluació positiva en l’exercici de la docència); eficient, especialitzat, adaptable i que rendeixi comptes i que consideri el ciutadà el seu client i la catalogació dels llocs de treball, especialització, com a forma d’aconseguir la qualitat del professorat

Qualitat en els ensenyaments/aprenentatges.

La qualitat en els ensenyaments/aprenentatges està basada en preparar l’alumnat per al futur facilitant les transicions entre els itineraris educatius i el mercat laboral. Amb aquesta mentalitat es vol implementar als ensenyaments el que anomenen “competències bàsiques”  per millorar els resultats (proves Pisa, recomanacions de l'OCDE...). Uns ensenyaments basats, fonamentalment, en el domini de les matemàtiques, de les ciències i de certes habilitats lingüístiques. Des d’aquesta òptica, si l’ensenyament ha de formar el jovent per saber “resoldre problemes i afrontar situacions complexes” (competències) això ha de poder visualitzar-se quantitativament, és a dir, amb resultats; el funcionament dels centres educatius i la tasca del professorat ha d’anar en aquesta direcció. El desenvolupament humà, la promoció de valors com la Pau, la Llibertat i la Justícia Social, la responsabilitat individual i col·lectiva o aspectes socials com l’eliminació de la segregació, la consecució d’una ciutadania crítica, reflexiva i participativa, etc. no es consideren elements constitutius de la qualitat.

Per què s’està imposat aquesta accepció de la qualitat?.

Des del discurs dominant, basat en la competitivitat i en un sentit economicista de la vida, es fa un ús del llenguatge amb un cert metaforisme i una certa ambivalència que confon a la gent (llenguatge discursiu de polítics, d’institucions, organismes i organitzacions). En els darrers temps, estem veient com paraules que ens semblaven conegudes, i familiars, estan justificant situacions que no coincideixen amb el significat que se li dóna, i se li ha donant, en l’àmbit educatiu. Per exemple s’han tancat batxillerats nocturns perquè no era eficient mantenir grups amb poc alumnat. L’eficiència sempre l’hem considerat en el grau d’assoliment dels objectius socials i acadèmics de l’educació no en el cost econòmic d’aquesta, perquè si fos així potser no hauria d’haver aules d’informàtica als centres. Aquesta paradoxa s’aconsegueix amb l’ús d’una paraula present en l’entorn educatiu, però amb el sentit que aquesta paraula té en un altre entorn. Un exemple pot ser la paraula “competència” que en l’entorn econòmic/laboral significa poder fer i en l’entorn educatiu significa ser. La manipulació està servida i té els seus efectes, perquè crea un parany en la mesura que moltes persones creuen que estan escoltant una cosa, però els hi estan dient una altra. També podem observar, en aquesta estratègia, que sempre es vol presentar com a novetat una cosa o un concepte ja existent. Per exemple la LEC presenta l’avaluació com una innovació per al sistema quan aquesta sempre ha estat present en el món educatiu dels centres i en la tasca del professorat com a eina de treball. Però no hem d’entendre aquest fet com un tic dels gestors o dels nous pensadors, perquè la seva interpretació o el concepte que volen traslladar és diferent i parteix de la visió  particular que tenen. “Avaluar”, en el món econòmic/empresarial té una forta càrrega comparativa amb els altres per ser més competitius, per obtenir més guanys. Aquest no és el sentit que avaluar té en el món educatiu. Aquesta taca d’oli que es vol estendre des del discurs dominant no tindria cap efecte, no funcionaria, sense  l’acció de les institucions en el govern dels assumptes públics i l’acció de mitjans de comunicació que estenguin el discurs dominant.

Qualitat eficient  per al Comú

El Comú, garantia de progrés per al conjunt.

El Comú ha estat definit i analitzat des de perspectives antropològiques, econòmiques, teològic-jurídiques i polítiques, i, cadascuna ha aportat les seves consideracions, diferents i a voltes oposades. En qualsevol cas hi ha trets de coincidència en totes les perspectives: conjunt, majoria, compartir, compartit, cooperar, cooperació, generalitat. Aquests trets coincidents són suficients per fer-ne un ús de la paraula, tot seguit, i que es sobreentengui, sense equívocs, que s’està parlant d’actuació, responsabilitat, benefici i gaudiment col·lectiu, fins i tot de govern. El Comú cal considerar-lo com una propietat, a tots els efectes, una propietat de la col·lectivitat en la qual les seves individualitats són copropietàries amb tots els beneficis i totes les responsabilitats que això comporta. Aquesta propietat abasta la natura, els bens i serveis del conjunt, la intel·lectualitat (investigació, recerca, patents...), la productivitat i progrés, els recursos, etc., i el seu ús, finalitat, conservació.... és, i ha de ser, decidida pels seus propietaris

El progrés és, en definitiva, l’acció d’anar endavant, d’avançar d’un grau a un altre de superior i millor. Avançar per al Comú ens assegura l’avenç per a tothom; pot avançar una part de la col·lectivitat, i fins i tot molt i en qualsevol sentit, però aleshores haurem de parlar del progrés d’aquesta part no del progrés del conjunt. Malgrat que cuinades estadístiques ens parlin d’una mitjana excel·lent, caldrà veure la realitat del conjunt per parlar d’excel·lència.

Quina és l’eficiència per al Comú en l’educació i l’ensenyament?.

No podem oblidar que l’educació i l’ensenyament han de pretendre ajudar desenvolupar les facultats físiques, morals i intel·lectuals de les persones i transmetre coneixements, actituds, valors o formes de cultura, per tant, l’eficiència per al Comú és que l’educació i l’ensenyament produeixin realment el seu efecte, és a dir, que compleixin la seva missió per a la col·lectivitat, per al conjunt.

L’eficiència per al Comú precisa ineludiblement de la igualtat entre les individualitats del Comú perquè tothom en surti beneficiat; és imprescindible per al progrés humà i econòmic de la totalitat de la col·lectivitat[1]. L’accés a la cultura i al coneixement de tota la ciutadania ens assegura comptar amb l’equilibri ètic, moral i social de les persones i de les seves actuacions la qual cosa només pot beneficiar el present i la història del conjunt. Tanmateix, la igualtat és imprescindible per a la cohesió, l’estabilitat i la pau a la societat; excloure sectors de la societat, marginar-los i empobrir la seva existència pot conduir a situacions de crispació social. Però perquè la igualtat sigui real cal un tractament equitatiu de cada realitat, adaptar de la norma, la llei, i fins i tot, la distribució de la riquesa a cada cas concret per evitar interpretacions rígides i excloents. La igualtat i l’equitat ens asseguren comptar amb tots els recursos humans globals disponibles en cada moment, sense que una part de la societat n’estigui exclosa d’aquesta aportació al bé comú. Aquesta és l’eficiència.

Importància i efectes de la qualitat de l’educació i l’ensenyament sobre el Comú.
         
La qualitat, entesa amb les accepcions que puguin afectar al Comú, pot evitar:

La privació del coneixement. L’efecte més colpidor que pot patir una societat és la privació del coneixement del conjunt o d’una part del seus sectors perquè s’inicia una desigualtat perniciosa i nefasta. Un canvi del model educatiu en aquesta direcció vol aconseguir que l’ensenyament deixi de ser vertebrador de la igualtat d’oportunitats (rànquings promoció de la privada, deconstrucció de l’ensenyament públic...) fins a arraconar-lo com un ensenyament assistencial i de mínims per a les classes socials més desafavorides.

Anar cap a l’elitisme. Aquesta situació conduirà a que només un sector de la població privilegiat accedirà als estudis i als seus avantatges. No serà una situació fruit d’una evolució de la societat, sinó d’una voluntat política, ideològica i premeditada. Un bon exemple el trobem en el gir que estan prenent els estudis universitaris  on el discurs dominant treu la funció social de la universitat, com a instrument per a la millora de tots els aspectes de la societat, amb el suport de la major part de governs, que veuen l’educació i la formació com un instrument comercial o una mercaderia per tal de consolidar l’actual sistema econòmic.

L’empobriment dels coneixements. Amb el suposat objectiu de millorar les habilitats dels estudiants i aconseguir que sàpiguen aplicar els aspectes teòrics a la vida quotidiana es vol començar una "revolució metodològica" que sigui verificada per les recomanacions de l'OCDE i de les proves Pisa. Es tracta, doncs, d’adaptar els ensenyaments al que anomenen “competències bàsiques”. Uns ensenyaments basats només en part del currículum i això ha de poder visualitzar-se quantitativament, és a dir, amb resultats. Aquesta concepció empeny l’ensenyament exclusivament a preparar-se per a l’examen (recurs que pot ser, de vegades, contradictori amb la pròpia perspectiva de les competències) que demostra el seu èxit (rendiment; s’avalua allò sobre el que és vol incidir, la resta, com ara: el desenvolupament humà, la promoció de valors com la Pau, la Llibertat i la Justícia Social, la responsabilitat individual i col•lectiva o aspectes socials com l’eliminació de la segregació, la consecució d’una ciutadania crítica, reflexiva i participativa, etc., queden en via morta. No interessa l’educació i l’ensenyament com a instrument per a la cohesió social o per a la construcció de la identitat nacional, ni el respecte als aspectes socials, morals, emocionals, ni de creixement humà personal de l’alumnat, i l’educació i l’ensenyament queden convertits només en instrucció per a les competències professionals en el futur.

El desmantellament d’un ensenyament públic de qualitat. Aquesta estratègia de demolició controlada, desballesta els avenços aconseguits com ara: la total escolarització de la població, l’increment  de la xarxa de centres públics i de professorat, la baixada de la ràtio d’alumnat per aula, l’ampliació de l’edat escolar obligatòria, l’escolarització quasi total des dels 3 anys, un nivell de coneixements paral·lel al de països del nostre entorn o un més gran accés als estudis superiors de totes les capes socials, i, es produeix amb la reducció de les subvencions (menjador, despesa de funcionament dels centres, transport escolar, escoles bressol...), l’augment de la ràtio d’alumnat/professorat, la massificació a les aules, la no construcció de nous centres, l’excés de grups classe en centres, el tancament d’aules encaminat a suprimir centres, la disminució dels recursos per atendre l’alumnat amb necessitats educatives especials, l’augment de la càrrega de treball del professorat... Tot plegat mentre es planificaven concerts amb la privada per als nivells no obligatoris.

La pèrdua d’energies i d’inversió en l’educació i l’ensenyament. Hores d’ara, com s’ha dit anteriorment, la qualitat no s’ha aconseguir perquè només hi ha una burocràcia que cerca estadístiques. La qualitat es fa impossible per la gestió burocràtica, que malbarata esforços, temps i recursos, i, no reporta cap millora per a l’alumnat

La pseudoqualitat. La qualitat ha de ser mesura pel grau de satisfacció de la comunitat educativa i del conjunt de la societat i no només per les demandes del mercat o d’altres sectors. La qualitat s’ha d’analitzar des del “què i el com s’aprèn” i no des d’indicadors de rendiment, perquè la qualitat ha de considerar, també, una tendència, una trajectòria, un procés en construcció d’un projecte continuo. La qualitat dependrà de la qualitat dels alumnes mitjançant les seves contribucions a la societat, de la qualitat del que s’ha après i de la manera d’aprendre-ho, de la interactivitat del procés, de la dinàmica del grup, de la solidaritat entre ells, del respecte als demés, de l’estil del professorat, dels recursos que es fan servir...

La pèrdua de talents. Com ens podem permetre desaprofitar aquelles persones que tenen una especial capacitat intel·lectual o actitud per aprendre les coses amb facilitat o per desenvolupar amb molta habilitat una activitat?. Les empreses haurien d’estar preocupades perquè elles coneixen millor que ningú els estralls que provoca la dependència tecnològica o de mà d’obra qualificada. Un país, i qui governa, hauria d’estar preocupat per les conseqüències que la pèrdua de talents pot tenir en progrés de la seva economia, perquè com diu el professor Antonio Antón[2], Professor Honorari de Sociologia de la Universitat Autònoma de Madrid, “un procés segregador en l’accés als coneixements de sectors socials comporta que es desaprofiti les capacitats intel·lectuals de l'alumnat d'origen popular, amb efectes perniciosos per al canvi del model productiu i el desenvolupament econòmic”. Aquest procés segregador és l’origen de la pèrdua de talents, perquè només un procés que no reculli a la totalitat dels possibles disminueix els resultats que s’obtenen. La igualtat en l’accés als coneixements permet que cap talent es perdi per falta d’oportunitats.


Nota: a les referències s’indica lectures que amplien el que es diu en aquest escrit, aquesta és la intenció.






[1] Sobre la importància de l’equitat cal llegir Equity and quality education. Supporting disadvantaged students and schools - ISBN 978-92-64-130845 © OECD 2012 (està en castellà).
Sobre qui fracassa i perquè, cal llegir l’article “Fracaso escolar, clase social y política educativa” de José Saturnino Martínez García (Departament de Sociología de la Universitat de la Laguna) a El Viejo Topo/ 49 i veure que són les classes més desafavorides les que el pateixen perquè parteixen de desavantatges inicials.
Sobre la importància de l’ascens social cal  llegir l’article “El sentit de les reformes educatives” de Stephen Ball (Catedràtic de Sociologia de l’Educació de l’Institut d’Educació de la Universitat de Londres) a Presència (del 25 al 31 de gener del 2008).
[2] Aumenta la desigualdad educativa - Antonio Antón Profesor Honorario de Sociología de la Universidad Autónoma de Madrid - http://www.publico.es/espana/443017/aumenta-la-desigualdad-educativa